گروه بین‌الملل: فرستاده حقوق بشر سازمان ملل امروز برای بررسی اوضاع حقوق بشر در میانمار و به‌ویژه بررسی وضعیت اقلیت مسلمان قوم روهینگا به این کشور واقع در جنوب شرق آسیا سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، با شدت گرفتن سرکوب و کشتار اقلیت مسلمان میانمار توسط بودائیان و همچنین ارتش میانمار، در روزهای اخیر سازمان ملل درباره شرایط هولناک مسلمانان این منطقه هشدار داد. سازمان ملل از سال 2008فرستاده ویژه‌ای را برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در میانمار منصوب کرده‌است.

توماس اوجه‌ئا کوئینینا، فرستاده حقوق بشر سازمان ملل به میانمار از زمان تصدی این پست در مارس سال 2008تا‌کنون پنج بار به این کشور سفر کرده اما این بار هدف اصلی سفرش وضعیت اقلیت مسلمان این کشور است. وی همچنین قصد دارد به مرکز استان راخین در غرب میانمار هم که دستخوش ناآرامی‌هایی فرقه‌ای در‌ماه ژوئن شده، سفر کند و با نهادهای قومی راخین در یانگون دیداری داشته باشد.منطقه راخین همواره صحنه درگیری میان بودائیان و اقلیت مسلمان میانمار بوده‌است.

این درگیری‌ها در دو‌ماه گذشته شدت گرفته و به کشته شدن ده‌ها مسلمان و همچنین آتش زدن خانه‌های آنها و آواره شدنشان منجر شده‌است. میانمار 800 هزار اقلیت مسلمان دارد که اکثرا از قوم روهینگا هستند. اما میانماری‌ها این قوم را به‌عنوان شهروندان میانمار به رسمیت نمی‌شناسند و خواستار اخراج آنها از خاک میانمار هستند. اکنون هزاران نفر از مسلمانان این قوم سرگردان در مناطق مرزی بین میانمار و بنگلادش به‌سرمی‌برند.در همین حال سازمان همکاری‌ اسلامی درصدد اتخاذ اقداماتی جدی برای بسیج کردن جامعه جهانی و کشورهای اسلامی با هدف حمایت از مسلمانان میانمار است.

به گزارش ایسنا، سازمان همکاری‌ اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در تلاش است تا با اتخاذ اقداماتی عملی در آینده‌ای نزدیک حمایت‌های کشورهای جهان از مسلمانان منطقه روهینگا در میانمار را به‌ویژه آنهایی که اخیرا و طی دو‌ماه گذشته مورد حملاتی با هدف پاکسازی نژادی قرار گرفته‌اند، بسیج کنند.

این سازمان در بیانیه خود آورده است: ما تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم بست تا بتوانیم تلاش‌های کشورهای اسلامی و غیراسلامی جهان را برای حمایت از مسلمانان میانمار بسیج کرده و در این زمینه نیز نشست‌های متعددی را برگزار خواهیم کرد. سازمان همکاری اسلامی روز جمعه گذشته نیز نشستی را در سطح نمایندگان کشورهای عضو این سازمان در ژنو برگزار کرد که هدف از آن دستیابی به راهکارها و نقشه‌هایی برای حل بحرانی است که مسلمانان روهینگا با آن روبه‌رو هستند.

در این نشست همچنین حاضران بر لزوم اعزام هیأتی به میانمار جهت انجام تحقیقات درخصوص حمله اخیر به مسلمان این کشور و نیز امکان بررسی اوضاع مسلمانان میانمار توسط سفیران عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در میانمار تأکید کردند.

کد خبر 179333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز